Rád bych začal s kiteboardingem a nevím, jakého draka si mám pořídit. Ani nevím, na co si dát pozor při nákupu. Nekoupím v bazaru potvoru, co se mi za jedno ježdění rozpadne? Poradí mi někdo při nákupu?
ANO, rádi Vám poradíme. Pošlete nám inzerát nebo přímo draka a my Vám k němu řekneme, co budeme moci.
Jak nás kontaktujete?
Telefon: +420 606 079 786
Email: info@mysticstore.cz
Pokud se chcete pustit do nákupu sám, zde je pár postřehů, jak na to.
Nejdříve si rozmyslet, co vlastně chcete jezdit
Čeká Vás základní rozhodnutí, zda chcete jezdit v zimě snowkiting nebo v létě na vodě kitesurfing. Popřípadě oboje. Obecně lze říci, že nafukovací drak je vhodnější na vodu a komorový drak na sníh/land. Tak to platilo ještě před několika lety. Dnes vidíte čím dál více jezdců jezdit na komorách na vodě a čím dál více jezdců jezdit s nafukovacíma na sněhu.
Ale pro počáteční orientaci stačí: snowkiting – komora a kitesurfing (voda) – nafukovací drak (foukačka). Pokud neřešíte peníze, určitě je dobré pořídit nového draka. Proč?
- Nový drak vydrží nejvíce a nejdéle. Nerozbije se při první ráně o vodu (většinou) a je na něj jakási záruka.
- Dostanete nejnovější technologii, vývoj jde rychle dopředu. Drak je bezpečnější, má lepší letové vlastnosti. Tedy toto platí jak u které značky.
Výběr značky nechám na Vás, podívejte se, co jezdí ostatní jezdci, zeptejte se, jak jsou spokojeni. Osobně doporučuji vybrat si jednu ze 4 až 5 značek, co jsou na našem trhu zastoupeny nejvíce. V tomto směru nedoporučuji experimentovat s neznámými značkami, kterých je všude po světě jako máku.
Drak z bazaru – Ano či Ne?
Obecně – určitě ANO. Ale pozor, dá se tam pořídit krásný drak, málo ježděný za pěknou cenu, ale taky se tam dá pořídit děsně vylítaná předražená potvora. Bazarový drak je vhodný zejména pro začátečníky. Proč?:
- Může se stát, že i když Vás to v kurzu hodně bavilo, po nějaké době Vás to přestane bavit. Toto konečné ujištění v bazaru stojí 15 tis. Kč, v novém drakovi 40 tis. Kč.
- První drak dostane velkou čočku, s velkou pravděpodobností ho odepíšete. Obecně na začátku všechno více trpí, draci ale nejvíce. Proto je logické pořídit prvního draka v bazaru a až se s ním naučíte jezdit, pořídit si nového.
- Často se stane, že s nákupem draka získáte „něco navíc“. S prodávajícím se skamarádíte a získáte „učitele“ a „guru“ v jedné osobě. Nebývá to pravidlem, ale takové případy znám (z vlastní zkušenosti). Popř. prodávající Vám řekne informace, které normálně tají. Např. kam jezdí na svůj oblíbený tajný spot do Řecka:)
Tip:
Pozor na lákavé inzeráty typu „prodám draka z roku 2005 za 3.000 Kč, vhodný zejména pro začátečníky“. Drak z roku 2005 bude s velikou pravděpodobností „ostré céčko“ s nulovým depowerem (není možné „ubrat plyn“) a špatně řešeným odstřelem. U takového draka je vhodná pro začátečníky pouze cena, drak je naopak pro začátečníky VELMI NEVHODNÝ.
Omlouvám se značce Liquid Force, myslím to jako ukázku starého draka.
Základ jsou informace
Dostal jste nabídku na super draka, popř. jste ho našel na inzerát. Je moc krásný, hodí se barevně k neoprenu a vůbec. Co potřebujete?
Informace. O drakovi a nejlépe i o prodávajícím. Budu popisovat foukačky, komory jsou podobné.
- Co je to za draka? Jaký model, typ? Je to pro mne drak vhodný? Pokud nevím, zeptám se kamarádů popř. na chatu, Facebooku. Čím více toho o dracích budete vědět, tím je menší šance, že koupíte nevhodný krám.
- Jak je ten drak starý? Nejen kvůli stáří materiálu, ale i kvůli bezpečnosti draka. Obecně nedoporučuji kupovat staršího draka než z roku 2010. Někdy kolem roku 2010 došlo k velkému posunu v konstrukci a v bezpečnosti draků. Např. Depower (zabrždění draka) funguje na současných dracích např. 100 % – 30%, tzn. že při odbrzděném a přitaženém baru drak táhne 100% silou (maximální síla), při zabržděném drakovi a povoleném baru (minimální síla) drak táhne cca 30% síly. Na starších dracích (zhruba před rokem 2010) to bylo 100% - 70%. Tzn. že i když jste povolili vše, co šlo, drak táhnul stejně 70% sílou.
Stáří se projevuje rovněž na kvalitě materiálu. Skytex (materiál, ze kterého je vyrobena plachta draka) degraduje na slunci a vadí mu sůl/slaná voda. Rovněž se opotřebovává mechanicky – třepotáním ve větru, odíráním o tvrdý písek a ostré kameny.
- Kde drak převážně jezdil? Jak jsem řekl výše, drakovi vadí sůl, slunce a ostré předměty. Tedy drak ježděný hlavně v ČR bude mít pravděpodobněji méně zničenou plachtu než drak ježděný hlavně v Egyptě nebo v Chorvatsku.
- Jak se o něj jezdec staral? Většinu negativních vlivů lze eliminovat dobrým staráním se o draka. Pokud jezdec dodržoval zásady, drak by měl podle toho vypadat:
- Po každém ježdění ve slané vodě draka i bar omýt sladkou vodou a vysušit.
- Mít draka rozbaleného pouze na ježdění, na přestávku ho sbalit alespoň na spíry a schovat ho pryč z větru a do stínu.
- I na krátkou pauzu smotávat liny, aby po nich ostatní nešlapali.
- Nafukovat draka čistou pumpou a mimo dosah létajícího písku aby se nemohl dostat písek dovnitř, do šprcky.
- Při balení draka nepřekládat pořád na stejném místě.
- Samozřejmě jezdit mimo dosah překážek, aby nedošlo k poškození.
Toto všechno je obtížné zjistit, pokládejte prodávajícímu jezdci rafinované otázky, abyste zjistili, kde jezdil a jak se o draka staral. Dost napoví, v jakém stavu je drak při prodeji. Pokud je špinavý, zasolený a zmuchlaný v batohu s tím, že je to pouze od posledního výletu, nemyslím, že kdy předtím byl v lepším stavu.
Co tedy při nákupu použitého draka zkontrolovat?
Nákup draka je velmi podobný nákupu auta. Dokonce i cenová relace může být podobná:). Je několik věcí, které je dobré zkontrolovat a podle toho se rozhodnout, zda draka koupit, či nikoli a za jakou cenu. Stejně jako u auta je vhodné, pokud se Vám na draka podívá zkušenější kiter.
Pokud najdete na drakovi nedostatky, ještě to neznamená, že je nelze odstranit, nicméně už to něco stojí a někdy je oprava jednoduché věci dost složitá záležitost.
Postup kontroly:
Celkový stav, jak na Vás drak působí? Je pěkně zabalený, složený, bar šňůry hezky namotané, atd. Vypovídá to o vztahu jezdce k drakovi. Pozor, někdy naopak může jít o případ, kdy jezdec k němu nemá vůbec žádný vztah, drak je šíleně zapráskaný od bahna, ale jezdec řekne, ať si ho vezmete za půlku ceny, i když je rok starý, skoro nejetý a jinak v super stavu. Ale to bývá výjimka.
Draka URČITĚ nafoukněte a zamáčkněte přepouštěcí ventilky! Nechte ho nafouknutého nejlépe několik hodin, zda neuchází. Body 3 až 7 kontrolujte s nafouknutým drakem. Pokud bude ucházet, díky zacvaknutým ventilkům zjistíte, kde uchází. Když uchází spíra většinou je to snažší a levnější oprava, než když uchází hlavní ban.
Podívejte se detailně přes plachtu proti světlu. Plachta by neměla být děravá a vyflitrovaná. Nejvíce vypráskaná bývá na největších plochách vedle prostřední spíry. Porovnejte s krajními okny, kde bývá skytex nejméně vypráskaný. Vypráskaný skytex je problém, dříve nebo později se roztrhne a pak už místo ježdění jen opravujete.
Malé dírky od trnů, pokud jsou zalepené neodstávajícími záplatami (popřípadě přešité) vůbec nevadí, těch se nebojte. Oprava případných malých dírek je opět celkem jednoduchá a levná záležitost
Všechny ventilky musí být v dobré kondici. Pokud je nějaký ventilek oplácaný kilem lepidla, určitě dříve nebo později začne ucházet. Zkontrolujte i hlavní nafukovací a výpustný ventil. Musí být kompletní, nepoškozený.
Ventilek špinavý, ale OK.
Hlavní ban. Projděte celý bán, zaměřte se na místo ohybu banu (kde se bán zvedá ze země). To místo bývá nejšpinavější, protože se válí po zemi, když draka zvedáte ze země. Ban může být špinavý, může být lehce odřený, ale nesmí být prodřený nebo mít rozpárané švy. Na banu je díra se zipem, kterou se vyndává šprcka. Zkontrolujte, zda zip není poškozený.
Rozbalte šňůry a projděte je pěkně pomalu, jestli nejsou poškozené, moc roztřapené (chlupaté). Nesmí na nich být uzlíky, ale ty se dají rozvázat. Dobré je zjistit, zda jsou liny stejně dlouhé (po párech) i když na precizní zjištění je přeci jen složitější postup.
Pokud budete muset vyměnit linu, tak pozor, mění se vždy buď všechny 4 (5, i když pátá lina nebývá problém, tam není tah při jízdě) nebo minimálně 2 párové liny (obě přední nebo obě řídící). Liny se vytahují, a proto nelze vyměnit pouze jednu. Zkontrolujte rovněž liny na vývazu na drakovi. Liny jsou celkem drahé, takže detailní kontrola je rozhodně na místě.
Tip
Na šňůrách navázaných na draka i na linách bývají malé štítky (praporky) označující číslo liny. Tyto štítky jsou vynikající identifikátor ježděnosti draka bez ohledu na jeho stáří (je to stejný identifikátor, jako ohmatanost volantu u auta):
- Praporky jsou pěkně rovné, neotřepané, číslo krásně ostré = drak skoro neježděný
- Praporky roztřepané, ale číslo čitelné= středně ježděný drak, jde to.
- Praporky hodně roztřepané, číslo nečitelné = dost ježděný drak
- Praporky chybí = velmi ježděný drak
Zkontrolujte bar, zda není poškozený. Nejčastěji bývají utržené nebo poškozené gripy. Dále, zda není poškozený špagát (bužírka) mezi chickenloopem a horní polohou baru a rovněž tak špagát sloužící k uchycení bezpečnostního leashe. To nejsou zásadní vady, při jízdě dost otravují a snižují celkový prožitek.
Písek ve šprcce. Draka vyfoukněte, otevřete konce hlavního banu po stranách a vytáhněte konce šprcky. Jestli je v drakovi písek, bývá schovaný tam. Písek působí ve šprcce jako šmirgl, šprcka začne dříve nebo později ucházet. Ten písek se navíc velice obtížně dostává ven.
Co když je drak opravovaný? Opravené místo podrobte důkladné kontrole. Zeptejte se, kdo opravu dělal. Obecně dobře provedených oprav se není třeba obávat. Amatérské slepence jsou časovanou bombou, která vybouchne přesně, kdy to nejméně potřebujete (druhý den na Vaší 14 denní dovolené v zahraničí).
To je asi vše, přeji šťastnou ruku při výběru draka a uvidíme se na vodě:)
Když si nebudete vědět rady s nákupem, klidně se na mě obraťte, rád Vám poradím popřípadě i Vašeho draka zkouknu v prodejně Mystic v Brně.
Přemek Venuta 736 522 555, Premysl.Venuta@seznam.cz